Zielona Księga TEN-T przyjęta finalnie na sesji plenarnej Komitetu Regionów dnia 7 października 2009 roku wydaje się być bezapelacyjną podstawą do przywrócenia/ utrzymania TEN-T nr 1 dla Podlasia i Białegostoku, a zatem przeciwko -jak sądzę- marginalizacji tej części Polski.
Wzwiązku z decyzją rządu z dnia 20 października 2009 roku , zmieniająca układ dróg ekspresowych na Podlasiu poprzez przesuniecie TEN-T nr 1 w kierunku S 61 oraz wmojej ocenie efektywnie blokującą połączenie ekonomiczne Polska Wschodnia / Białystok - Litwa/Nadbałtyka poprzez likwidacje S 8 na północ od Białegostoku, a zatem wobec przewidywanej degradacji węzła drogowego Białystok,
por. a) informacja z kancelarii premiera
http://www.kprm.gov.pl/s.php?doc=2017
b) Projekt rozporządzenia Ministerstwa Infrastruktury które przyjął rząd 20 X 2009 roku:
http://bip.mi.gov.pl/pl/bip/projekty_aktow_prawnych/projekty_rozporzadzen/rozp_autostrady_i_drogi_krajowe/prj_rozp_sieci/px_proj._rozporz._rm_siec_aut._dr._ekspres._18.08.09_via_baltica.pdf
przypomnieć wypadao zapisach Traktatu Akcesyjnego, wskazującego jasno i bez najmniejszych wątpliwości o przebiegu TEN-T przez Białystok /po śladzie S 8.
[Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L236 z dnia 23 września 2003 roku r., strona 488
(por. zarazem: Decyzja nr 1692/96/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lipca 1996 r. w sprawie wytycznych Wspólnoty dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej (Dz.U.L 228 a 9.9.1996, str. 1) zmieniona przez: 32001 D 1346: Decyzja nr 1346/2001/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22.5.2001 r. (Dz.U. L. 185 z 6.7.2001)]
Co więcej, obok przepisów TUE o TEN-T (inkrorpowanych także do mającego zostać przyjętym Traktatu Lizbońskiego), pojawiła się niedawno w unijnym porządku prawnym zasadnicza podstawa do utrzymania sieci TEN-T dla Podlasia.
Jest to
„Zielona księga TEN-T: Przegląd polityki – w kierunku lepiej zintegrowanej transeuropejskiej sieci transportowej w służbie wspólnej polityki transportowej”
[sprawozdawca Jean-Michel Daclin, zastępca mera Lyonu (FR/PSE)), Komitet Regionów - COTER-IV-025, przyjęta przez Komisję - 23czerwca 2009 roku; data przyjęcia na sesji plenarnej KR – 7 października 2009 roku].
Por. linki:
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+TA+P6-TA-2009-0258+0+DOC+XML+V0//PL
http://209.85.129.132/search?q=cache:SJb7eTssWq8J:https://toad.cor.europa.eu/ViewDoc.aspx%3Fdoc%3D%255C%255Cisis%255Cdfs%255Cesp_public%255Ccdr%255Ccoter-iv%255Cdossiers%255Ccoter-iv-025%255CPL%255CCDR103-2009_REV2_PAC_PL.doc+Zielna+ksiega+TEN-T&cd=9&hl=pl&ct=clnk&gl=pl
Mówi się bowiem w „ZielonejKsiędze TEN-T” jasno i bez najmniejszych wątpliwości, iż (jak podaje preambuła) Komitet Regionów "Uważa za wskazane ograniczenie Transeuropejskiej Sieci Transportowej do osi transportowych przyczyniających się w znaczący sposób do osiągnięcia strategicznych celów Unii Europejskiej, a zwłaszcza SPOJNOSCI TERYTORIALNEJ /.../". Uważa, że sieć TEN-T powinna zawierać szczególnie takie elementy infrastruktury jak OBWODNICE WIEKICH MIAST /.../”."
W tekście właściwym czytamy zaś m.in.:
Cześć I punkt 7 – „jednym z głównych celów TEN-T jest przyczynianie się do poprawy równowagi między regionami poprzez umożliwianie swobodnego przemieszczania się osób i towarów, zwłaszcza między regionami oddalonymi lub gorzej rozwiniętymi a wielkimi europejskimi ośrodkami gospodarczymi.”
Cześć I punkt 8 [Komitet Regionów] „Uważa za wskazane ograniczenie Transeuropejskiej Sieci Transportowej do osi transportowych przyczyniających sięw znaczący sposób do osiągnięcia strategicznych celów Unii Europejskiej, a zwłaszcza spójności terytorialnej, w długofalowej perspektywie (tzw. sieci główne), w ramach struktury dwupoziomowej składającej się z sieci kompleksowej i sieci bazowej.
Cześć I punkt 13 [Komitet Regionów] „Uważa, że sieć TEN-T w nowej formie powinna również obejmować węzły transportowe znajdujące się w głównych sieciach, o dużym znaczeniu dla spójności i gospodarki regionów Wspólnoty, gdyż węzły te są często głównym źródłem zatorów i innych rodzajów niewydolności. Sieć TEN-T powinna zawierać szczególnie takie elementy infrastruktury jak obwodnice wielkich miast, pozwalające na ograniczenie krzyżowania się ruchu dalekobieżnego z codziennym ruchem wokół miast, a także wykorzystywać alternatywne rozwiązania w strefach, w których zatory nie występują. ‘ etc
Jest zatem - jak uważam - oczywiste, iż próba zmiany zapisów Traktatu Akcesyjnego co do przebiegu TEN-T nr 1 może być nie tylko niezgodna z tymi zapisami, ale i z zaleceniami Komitetu Regionów, przyjętymi w „Zielonej Księdze TEN-T, Przegląd polityki - w kierunku lepiej zintegrowanej transeuropejskiej sieci transportowej w służbie wspólnej polityki transportowej”
(podstawa: konieczność niedopuszczenia do margnializacji regionów przy budowie sieci TEN-T, - w tym wypadku Podlasia; jak tez konieczność włączenia do tej sieci dużych miast, w tym wypadku Białegostoku – największego polskiego miasta od Gdańska po Lublin)
W tej sytuacji sadzę, iż zapisy Zielonej Księgi TEN-T powinny stanowić i zapewne będą stanowić dodatkowy doskonały argument za przywróceniem TEN –T dla Podlasia i Białegostoku, w takiej czy innej formie łączącego Podlasie i Polskę Wschodnią z krajami nadbałtyckimi