Opracowywany obecnie tzw. „nowy program dla wojewodztwa podlaskiego” – w zwiazku z unijną perspektywą finansową 2014- –2020 - ma w założeniu skupiać się na wykorzystaniu funduszy unijnych „na rozwój parków narodowych czy budowę uzdrowisk.” Takie szokujące informacje wynikają z opisanego właśnie przez lokalna prasę spotkania w dniu 12 czerwca 2012 roku wiceminister rozwoju regionalnego z lokalnymi samorządowcami i ekspertami, opracowujacymi nowy „program rozwoju” (sic) dla Podlasia. Dodatkowo m.in. pani minister. „Zadeklarowała też wsparcie dla inwestycji drogowych na Podlasiu.”
Wskazać wydada zatem, iż takie plany pojawiają się po:
- przypomnijmy - zablokowaniu budowy sieci drogowej i kolejowej (niezgodna z Traktetem Akcesyjnym i zaleceniami Zielonej Ksiegi TEN-T zmiana przebiegu Via Baltica i Rail Baltica, budowa S 8 tylko na niewielkim odcinku, zablokowanie budowy Via Carpatia, zablokowanie budowy połączenia Białegosotku z krajami bałtyckimi),
- po zablokowaniu budowy lotniska regionalnego dla Białestoku, a nawet po dokonanym w koncu marca 2012 roku przyszłościowym scedowaniu zarządu przestrzenią powietrzną nad dPodlasiem i cześcią warmińsko-mazurskiego – co ma nastapić od marca 2013.
http://ec.europa.eu/transport/air/single_european_sky/doc/2012_04_17_annex_i_balticfab_conops.pdf
Trzeba zatem postawić pytanie: co z lotniskiem (czy Białysok ma zostac 300-tys maistem wojewodzkim- jedynym be zlotniska), co z koleją ( proponowany przebieg rail baltica wyklucza Białystok z ruchu towarowego na tej trasie), co z budową zablokowanych dróg wreszcie?
Wydaje się że w zamian proponuje się Polsce pólnocno-wschodniej „rozwój parków narodowych czy budowę uzdrowisk.” , jak się wydaje, utrwalając i pogłebiając w ten sposób degradację cywilizacyjna i infrastrukturalną regionu
Por.
http://www.poranny.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20120612/BIALYSTOK/120619818