manama1 manama1
919
BLOG

Przekazanie Litwie kontroli przestrzeni powietrznej Podlasia

manama1 manama1 Gospodarka Obserwuj notkę 37

W dniu 21 czerwca 2013 roku  odbyło się w sesji 44 parlamentu głosowanie nr 21 (o godz. 10,46) w sprawie ratyfikacji umowy o ustanowieniu Bałtyckiego Funkcjonalnego Bloku Przestrzeni Powietrznej”.

Jak wynika z opublikowanego w dniu 5 kwietnia 2012 roku „Baltic FAB Concept of Operations. Final), s. 54-55,  w ramach rzeczonego projektuPolska oddaje stronie litewskiej kontrolę ruchu lotniczego nad obszarem całego województwa podlaskiego, północnych skrawków woj lubelskiego i wschodniej części województwa warmińsko-mazurskiego.

Por.

http://ec.europa.eu/transport/modes/air/single_european_sky/doc/2012_04_17_annex_i_balticfab_conops.pdf

Pomimo tego, jak podaje komunikat PAP: "Głosowało 424 posłów, za było 223 osoby, przeciw - 176, a 25 posłów wstrzymało się od głosu.

Wcześniej głosowany był wniosek PiS o odrzucenie w całości projektu tej ustawy, który jednak nie zyskał aprobaty większości posłów. Przed tym głosowaniem poseł PiS Jerzy Polaczek argumentował m.in., że umowa ta narusza interesy naszego kraju, gdyż pod nadzór litewskich służb oddaje się 20 proc. powierzchni Polski. Wiceminister Maciej Jankowski/.../ podczas posiedzenia sejmowych komisji: infrastruktury i spraw zagranicznych /.../ tłumaczył, że Polska nie oddaje Litwinom kontroli nad naszą przestrzenią powietrzną, ale także przyznał, że idea tworzenia wspólnego nieba zakłada taką możliwość.”

 

Por.http://www.wnp.pl/drukuj/200557_1.html

 

Przekazanie Litwie kontroli nad przestrzenią polskiego nieba województwa podlaskiego wydaje się aż tak surrealistyczne, że niewiarygodne

 

 

Addendum nr jeden

 

Historia FABBaltica

 

1. Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Tadeusz Jarmuziewicz oraz Wiceminister Transportu i Komunikacji Republiki Litewskiej, Rimvydas Vaštakas 29 lipca2010 roku w Wilnie podpisują porozumienie dotyczące rozwoju Bałtyckiego Funkcjonalnego Bloku Przestrzeni Powietrznej

 

1.Na mocy porozumienia podpisanego przez wiceministrów ds. transportu Polski i Litwy, 29 lipca 2010 roku w Wilniepowołano do życia struktury zarządzające projektem Bałtyckiego Funkcjonalnego Bloku Przestrzeni Powietrznej.
 - Komitet Strategiczny Baltic FAB, - Komitet Sterujący Studium Wykonalności dla Baltic FAB - Zespół Projektowy Baltic FAB

 

 

2 Pierwsze posiedzenie Komitetu Strategicznego Bałtyckiego Funkcjonalnego Bloku Przestrzeni Powietrznej odbyło się w Warszawie8 września 2010 roku (pod przewidnictwem Rimvydas Vaštakasa oraz wiceprzewodnictwem Tadeusza Jarmuziewicza.Podczas swego pierwszego posiedzenia, w dnu 8 września 2010 roku, Komitet Strategiczny Bałtyckiego FAB podjął decyzje ustalające zakres zadań dla poszczególnych struktur projektu oraz przyjął wspólny ramowy harmonogram prac.

 

 

3. W dniach 8-9 grudnia 2010, w Wilnie, odbyło się drugie posiedzenie Komitetu Strategicznego Bałtyckiego Funkcjonalnego Bloku Przestrzeni Powietrznej. Podczas spotkania omówiono projekty, które miały być realizowane w pierwszej kolejności, możliwe modele operacyjno-instytucjonalne Bałtyckiego FAB-u, poszczególne obszary współpracy (operacyjny, techniczny, strategiczno-ekonomiczny, bezpieczeństwa, ochrony środowiska, prawno-regulacyjny), możliwość prezentowania wspólnych stanowisk dla Komisji Europejskiej i Eurocontrol oraz rozwój dialogu społecznego. Komitet przyjął następujące decyzje:

 1.       Decyzja o przyjęciu  do realizacji planu działania Zespołu Projektowego Baltic FAB. 2.       Decyzja o przyjęciu rekomendacji Zespołu Projektowego dla Komitetu Strategicznego Baltic FAB (rekomendacje dotyczyły kluczowych obszarów współpracy polsko-litewskiej podczas tworzenia FAB-u),
w tym przyjęcie do realizacji ramowego planu wdrożenia wspólnych projektów krótko- i średnioterminowych przez Polską Agencję Zeglugi Powietrznej oraz Oro Navigacija. 3.       Decyzja o przyjęciu raportu oraz rekomendacji Komitetu Sterującego ds. Studium Wykonalności dla Baltic

 

 

4. W dniach 20-21 kwietnia 2011 roku w Krakowie odbyło się trzecie posiedzenie Komitetu Strategicznego Bałtyciego FAB.  Wśród podjętych decyzji znajdowało się:  Uzgodnienie angielskojęzycznej wersji dokumentu w celu rozpoczęcia prac nad wewnętrznymi uzgodnieniami w Polsce i na Litwie:   “Baltic FAB Agreement” on the Establishment of the Baltic Functional Airspace Block between:  The Republic of Lithuania and The Republic of Poland.” Postanowienie o utworzeniu Biura Projektu FAB i opracowaniu nowej struktury organizacyjnej do 21 maja 2011

 

5. 7 czerwca 2011 roku w Kłajpedzie odbyło się czwarte posiedzenie Komitetu Strategicznego Bałtyckiego Funkcjonalnego Bloku Przestrzeni Powietrznej. Podczas posiedzenia Komitet podjął decyzje o uzgodnieniu wstępnych projektów porozumień pomiędzy krajowymi organami nadzoru oraz instytucjami zapewniającymi służby żeglugi powietrznej Polski i Litwy. Uzgodniono wstępny projekt tekstu umowy o delegacji służb ruchu lotniczego – w zakresie tworzenia Bałtyckiego FAB. Powyższe dokumenty miały podlegać konsultacjom i procedurom krajowym w Polsce i na Litwie.

6. W dniu 5 kwietnia 2012 roku Biuro projektu Baltic Fab w Warszawie wydaje formalną wersję koncepcji operacyjnej (Baltic FAB concept of operations) Bałtyckiego Funkcjonalnego Bloku PrzestrzeniPowietrznej

 

W dokumencie tym czytamy:3.3.7 Delegation of ATS

There is currently no airspace delegated within the Baltic FAB. However, PANSA faces shortage of air traffic controllers and, by contrast, Oro Navigacija has spare capacity,
therefore to resolve the ATCO shortage and to optimise efficiency in the
EPWWSE ATC sector, ATS provision shall be delegated to Oro Navigacija fromMarch 2013.
Analysis was conducted during the first phase of the Baltic FAB Feasibility Study to determine the potential FAB benefits of delegating the provision of ATS to Oro Navigacija. This opportunity has been further defined and is included in the CBA
and benefits statement. Analysis was conducted during the first phase of the Baltic FAB Feasibility Study to determine the potential FAB benefits of delegating the provision of ATS to Oro Navigacija. This opportunity has been further defined and is included in the CBA
and benefits statement.”

 

7.17 lipca 2012 roku w Wilnie, podpisana została Umowa o ustanowieniu Bałtyckiego Funkcjonalnego Bloku Przestrzeni Powietrznej”pomiędzy Rzeczpospolitą Polską oraz Republiką Litewską. W imieniu Rzeczypospolitej Polskiej umowę podpisał Janusz Skolimowski, ambasador nadzwyczajny i pełnomocny RP na Litwie, a w imieniu Republiki Litewskiej – Eligijus Masiulis, minister transportu i komunikacji Litwy. 17 lipca 2012 roku w Wilnie, podpisana została Umowa o ustanowieniu Bałtyckiego Funkcjonalnego Bloku Przestrzeni Powietrznej”pomiędzy Rzeczpospolitą Polską oraz Republiką Litewską.
W imieniu Rzeczypospolitej Polskiej umowę podpisał Janusz Skolimowski, ambasador nadzwyczajny i pełnomocny RP na Litwie, a w imieniu Republiki Litewskiej – Eligijus Masiulis, minister transportu i komunikacji Litwy. W wyniku negocjacji jakie prowadził Komitet Strategiczny Bałtyckiego FAB pod przewodnictwem wiceministra ds. transportu Litwy, oba kraje stały się gotowe do utworzenia FAB-u.

 

8. 19 listopada 2012 r. Prezes PAZP - Krzysztof Banaszek i Prezes VÁ "Oro navigacija" - Algimantas Rašcius, podpisali umowę współpracy w ramach Bałtyckiego Funkcjonalnego Bloku Przestrzeni Powietrznej FABaltic`a.

 

9. w dniu 13 marca 2013 roku , pismem nr DPUE 920-989 – 11/1213/ar/8 sekretarz stanu Piotr Serafin stwierdza iz projekt ustawy o ratyfikacji powstania bałtyckiego FAB (Bałtyckiego Funkcjonalnego Bloku Przestrzeni Powietrznej) jest zgodny z prawem Unii Europejskiej

10W dniu 29 marca 2013 roku premier Rzeczypospolitej Polskiej Donald Tusk przekazuje   marszałek Sejmu Ewie Kopacz (RM 10-9-13, druk nr 1252) wniosek o ratyfikację umowy dotyczącej utworzenia  tzw. FAB Baltica, (Bałtyckiego Funkcjonalnego Bloku Przestrzeni Powietrznej) określającej m.in. zasady kontroli nad ruchem powietrznym. Do wniosku dołączono projekt obwieszczenia prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, stwierdzający m.in. iż umowa „będzie niezmiennie zachowywana”.

 

Addendum nr dwa:

Głosowanie nr 21 z 21 czerwca 2013 roku

http://www.sejm.gov.pl/sejm7.nsf/agent.xsp?symbol=glosowania&NrKadencji=7&NrPosiedzenia=44&NrGlosowania=21

Za:

http://www.sejm.gov.pl/sejm7.nsf/agent.xsp?symbol=klubdecglos&IdGlosowania=39535&KodKlubu=PO&Decyzja=Za

http://www.sejm.gov.pl/sejm7.nsf/agent.xsp?symbol=klubdecglos&IdGlosowania=39535&KodKlubu=PSL&Decyzja=Za

http://www.sejm.gov.pl/sejm7.nsf/agent.xsp?symbol=klubdecglos&IdGlosowania=39535&KodKlubu=niez.&Decyzja=Za

 

nieobecni:

http://www.sejm.gov.pl/sejm7.nsf/agent.xsp?symbol=klubdecglos&IdGlosowania=39535 &KodKlubu=PO&Decyzja=Nieobecny

http://www.sejm.gov.pl/sejm7.nsf/agent.xsp?symbol=klubdecglos&IdGlosowania=39535 &KodKlubu=PiS&Decyzja=Nieobecny

http://www.sejm.gov.pl/sejm7.nsf/agent.xsp?symbol=klubdecglos&IdGlosowania=39535 &KodKlubu=PSL&Decyzja=Nieobecny

http://www.sejm.gov.pl/sejm7.nsf/agent.xsp?symbol=klubdecglos&IdGlosowania=39535 &KodKlubu=SLD&Decyzja=Nieobecny

http://www.sejm.gov.pl/sejm7.nsf/agent.xsp?symbol=klubdecglos&IdGlosowania=39535 &KodKlubu=SP&Decyzja=Nieobecny

http://www.sejm.gov.pl/sejm7.nsf/agent.xsp?symbol=klubdecglos&IdGlosowania=39535 &KodKlubu=niez.&Decyzja=Nieobecny




 

 

 

 

 




 

 

 

manama1
O mnie manama1

poważny i niepoważny, z dystensem i bez, patriota i pseudoeuropejczyk, myślacy z własnej skromnej perspektywy, motto: \"wiele lat analizy dla dnia syntezy\" niestety

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka