manama1 manama1
436
BLOG

Zarząd Podlasia rezygnuje z lotniska regionalnego?

manama1 manama1 Gospodarka Obserwuj notkę 2

Po zablokowaniu budowy lotniska regionalnego dla Podlasia najpierw na terenie białostockich Krywlan, a nastepnie połozonych pomiędzy Białymstokiem a Łomża Sannik, oraz po wniesieniu do zatwierdzenia przez sejm umowy z Litwą dotyczącej Baltic Fab (praktycznie oddającej kontroę nad polskim niebem Podlasia Litwinom- umowa została przegłosowana przez sejm 21 czerwca 2013 roku), sprawą lotniska dla Białegostokui Podlasia zajął się ponownie zarzad wojeództwa podlaskiego.

Dnia 8 maja 2013podczas posiedzenia zarządu województwa uznano, że regionalne lotnisko powinno powstać w pobliżu Topolan w gminie Michałowo. Była to lokalizacja, z której ci sami członkowie zarządu zrezygnował już uprzdnio, kilka lat temu.[1] Następnie 27 maja 2013 został przedstawiony radnym sejmiku wojewódzkiego raport opracowany przez gdański Transprojekt oraz firmę FPP Consulting. Po porównaniu pod względem środowiskowym i społecznym trzech lokalizacji: w Sanikach w gminie Tykocin, Topolanach w gminie Michałowo i Kowalowcach pod Zabłudowem, zdaniem opracowujących raport podlaski port lotniczy powinien powstać 26 kilometrów od Białegostoku, w gminie Michałowo. Według cytowanego tekstuwładze samorządowe województwa „skłaniają się do tego, by port lotniczy - jeśli w ogóle powstanie - był mniejszy, a co za tym idzie - też znacznie tańszy, niż pierwotnie planowano, z opcją późniejszej rozbudowy”.[2]

Zgodnie z informacją zamieszczoną w dniu 5 lipca 2013 roku przez „Kurier Poranny” „Urzędnicy marszałka chcą, by samoloty lądowały w gminie Michałowo”. Zastępca dyrektora biura inwestycji w urzędzie marszałkowskim zapowiedział rekomendację zarządowi Topolan jako wariant inwestorski.  Finalną decyzję w tej kwestii miał podjąć zarząd województwa 9 lipca 2013 roku. Zapowiedziano też prędkie złożenie wniosku o wydanie stosownej decyzji środowiskowej do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku.[3]

Wkrótce się jednak okazało, iż zarząd województwa nie podjał we wtorek, 9 lipca 2013 roku wiążącej decyzji w tej sprawie. Zgodnie z cytowanym tekstem: „Marszałkowie jednak tego nie zrobili. Zabrakło czasu. Sprawa ma być rozpatrywana podczas środowego posiedzenia zarządu. /…/ Coraz częściej pojawiają się jednak głosy, że budowa lotniska nie jest nam potrzebna. Wystarczą dobre drogi.”[4]

 

Informacje zamieszczone na stronie internetowej „Wrota Podlasia” podają  – według stanu na dzień 14 lipca 2013 roku,godz. 13,50 - w odniesieniu do działań zarządu województwa podlaskiego  dla daty 10 lipca tegoż roku, kiedy to zarząd województwa miał się zająć kwestią lotniska, tylko dwie informacje -  żadna z nich jednak tegoż lotniska nie dotyczy.[5]

 

Czy jest mozliwe aby po niezgodnym z Traktatem Akcesyjnym RP do UE oraz zaleceniami Zielonej Ksiegi TEN-T odebraniu Białemustokowi Via Baltica i Rail Baltica (zmiana przebiegu przez Starosielce) obecnie zarząd województwa podlaskiego  wycofywał się z  budowy jedynego pozostałego łącznika infrastrukturalnego ze swiatem- lotniska regionalnego?

 

 

manama1
O mnie manama1

poważny i niepoważny, z dystensem i bez, patriota i pseudoeuropejczyk, myślacy z własnej skromnej perspektywy, motto: \"wiele lat analizy dla dnia syntezy\" niestety

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka