manama1 manama1
142
BLOG

Baltic FAB a skansenizacja Podlasia cz.I

manama1 manama1 Gospodarka Obserwuj notkę 0

Wprowadzenie

 

Unia Europejska  nakazała krajom członkowskich tworzenie tzw. FAB (Functional Airspace Block – czyli: Funkcjonalnych Bloków Przestrzeni Powietrznej, co ma na celu zoptymalizowanie żeglugi powietrznej na obszarze całej zjednoczonej Europy. Zasadniczym głównym celem utworzenia FAB na obszarze UE jest osiągnięcie największej z możliwych „pojemności i wydajności sieci zarządzania” ruchem lotniczym. Chodzi też o skrócenie dotychczasowych długości tras lotniczych, co z kolei ma prowadzić do osiągnięcia znacznych oszczędności paliwa lotniczego, jak i do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń lotniczych do środowiska naturalnego. Tym celom musi jednak towarzyszyć respektowanie zasady zachowania wysokiego standardu bezpieczeństwa oraz poprawy „efektywności kosztowej” instytucji odpowiedzialnych za służby żeglugi powietrznej. Jak wynika z publikacji celów całego pakietu legislacyjnego tzw. Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej II (czli: SES II) funkcjonalne bloki przestrzeni stają się głównymi elementami dającymi możliwość ulepszenia współpracy pomiędzy krajowymi instytucjami służb żeglugi powietrznej. Wszystkie państwa członkowskie Unii Europejskiej zostały zobowiązane do utworzenia Funkcjonalnych Bloków Przestrzeni Powietrznej do dnia 4 grudnia 2012 roku.

Tymczasem wejście Polski do Unii Europejskiej w dniu 1 maja 2004 roku stworzyło nowe możliwości dofinansowania przez tę organizację rozbudowy infrastruktury, w tym zarządzanej przez samorząd regionalny i lokalny. Województwo podlaskie, jak przewidziano zarówno w Traktacie Akcesyjnym Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej, jak i perspektywie finansowej na lata 2007-2013 posiadło niepowtarzalną możliwość budowy lotniska regionalnego, niezbędnego obecnie dla prawidłowego funkcjonowania zarówno społeczeństwa, jak i gospodarki. Potrzeba wybudowania takiego portu lotniczego staje się tym bardziej oczywista, gdy weźmiemy pod uwagę iż praktycznie na całym obszarze Unii pozostają teraz tylko nieliczne regiony (z oczywista tendencją malejącą), które nie posiadałyby własnego dużego portu lotniczego. Wybudowanie tegoż portu lotniczego dla Podlasia zależne jest jednak od rozlicznych uwarunkowań, w tym o charakterze prawnym.

W niniejszym tekście celem jest ukazanie dynamiki procesu powstawania Baltic FAB (Bałtyckiego Funkcjonalnego Bloku Przestrzeni Powietrznej) oraz jego wpływu na powstanie raczej jego brak) lotniczego portu pasażerskiego dla Białegosotku i Podlasia

Brak jest jak dotychczas literatury naukowej dotyczącej zarówno kształtowania się Bałtyckiego Funkcjonalnego Bloku Przestrzeni Powietrznej (Baltic FAB). Istnieją jednak dwa podstawowe źródła dostępne w zakresie Bałtyckiego FAB. Jednym z nich jest raport z kwietnia 2012 roku pt.„Baltic FAB concept of operation.Final” (dostępny tylko w wersji angielskiej), drugim: druk sejmowy nr 1252 z 29 marca 2013 roku, obejmujący swoim zakresem opis powstawania Baltic FAB oraz treść podpisanej umowy międzynarodowej w tym zakresie, jednak bez zasadniczego aneksu. Żrodła te zostały uzupełnione o materiały z Sejmu RP oraz z pochodzące z kanceralii Prezydenta RP. Gros pozyskanych informacji otrzymano z rozlicznych źródeł internetowych.   

Zastosowano metodę badań o charakterze chronologiczno-opisowym, przedstawiając w ten sposób dynamiczny ciąg wydarzeń, umożliwiający wyciągnięcie wniosków komparatywnych i koincendiocjonalnych.

 

cz.II

manama1
O mnie manama1

poważny i niepoważny, z dystensem i bez, patriota i pseudoeuropejczyk, myślacy z własnej skromnej perspektywy, motto: \"wiele lat analizy dla dnia syntezy\" niestety

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka