Wraz z otworzeniem z 6 na 7 XI 14 łacznika (22 ,5 km droga jednojezdniowa w wiekszosci bez pobocza,z a to z barierkami uniemozliwiajacymi uskokw w raziue zagrozenia kolizja - przecietny koszt 1 km drogi w ramach [nazwa oczywiscie mylaca] "obwondicy Augustowa to prawie 20 mln złp -zgroza) do budowanego fragmentu dwujezdniowego w Raczkach(wrzaz z niezgdona z Traktatem akcesyjnym ROP do UE zmiana przebiegu Via Baltica, oczywisce do cofniecia w przyslosci), natychmiast podjęto działania zmierzające do "naprawy gownej ulicy w Augustowie". Wydaje sie, iż w ten sposob zmuszono niejako (przejezdzajacych i nie tylko) kierowców do opuszczenia Augustowa. Tak ainformację przekazują przynajmniej lokalne wiaodmosci w dniu 8 XI 14.
Za tym efenistycznym okresleniemi zdawałoby się pozytywnym okresleniem , moga sie jednak (ale nie musza) kryc bardzo grozne tresci. Mozna przeciez postawic pytanie czy ta "naprawa" moze miec cos wspolnego z natychmiasrtowa realizacją projektu "studium kierunków rozwoju" Augustowa, oracowanego w 2012/ poczatek 2013 przez jedną z warszawskich firm?
Jesli tak, to pragnalym zwrocic uwage na zawarte w tymze studium zalozenia, jak np. a) by w centrum miasta wprowadzić ograniczenie prędkości do 30 kmna godzinę; b) w kwartale wyznaczonym ulicami Wilcza, Kwaśna, Mostowa, Hoża i Wojska Polskiego powstanie tzw. strefy uspokojonego ruchu. To znaczy - ograniczenia w tym rejonie predkosci, a przy rozbudowie ulic planować szerokie chodniki, fontanny pomniki i dużo zieleni.
Wprowadznie tych rozwiazan, przy braku pobudowania okreznego polacznia z droga Augustow - Suwalki, oznaczłaoby praktycznie zepchniecie ruchu na tym kierunku do minimum, czy prawie zera.
Jezeli ta natychmiastowa "naprawa' jest w rzeczywsitosci realizacją czesci opisanego powyzej planu. byłby to zatem moim zdaniem kolejny istotny akcent (i proba wymuszenia rezygnacji z ruchu na drodze Augustów- Suwąłki) prowadzacy do: a) dalszej degradacji sieci transportowej wojewodztwa podlaskiego, b) odciecia polnocy wojeowdztwa od jego reszty, c) przesuniecia calego ruchu poza wojewodztwo podlaskie.
Miejmy jednak nadzieję, i z „naprawa/przebudowa głownej ulicy w Augustowie” bedzie sluzyc mieszkancom Augustowa i całemu wojeówdztu ,a nie celoe degradacyjnym Podlasia, tak usilnie moim zdaniem realizowanym przez ostatnie siedem lat.
Addendum:
Tu natka z dnia 29 I 2013 o warszawskim studium kierunkow rozwoju Augustowa
http://bezzmian.salon24.pl/482756,warszawskie-studium-kierunkow-rozwoju-augustowa
Pozwalam sobie wskazać na szczególnie charakterystyczne dane dotyczące projektu "studium kierunków rozwoju" Augustowa, oracowanego przez jedną z warszawskich firm. Dane: http://www.wspolczesna.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20130129/REG11/130129679
cyt. 1 " Augustowskie władze zleciły warszawskiej firmie przygotowanie dokumentu, który określi, jakie działania należy podjąć, by gród nad Nettą się rozwijał."
cyt.2 " Autorzy dokumentu sugerują /..., by w centrum miasta wprowadzić ograniczenie prędkości do 30 kmna godzinę, a na obrzeżach zbudować parkingi. Tam kierowcymieliby pozostawiać auta i przesiadać się do autobusów komunikacji miejskiej. Dzięki temu w śródmieściu zmniejszy się natężenie ruchu"
cyt 3" Natomiast w kwartale wyznaczonym ulicami Wilcza, Kwaśna, Mostowa, Hoża i Wojska Polskiego powstałby tzw. strefa uspokojonego ruchu.To znaczy - w tym rejonie należy ograniczyć prędkość, a przy rozbudowie ulic planować szerokie chodniki, fontanny pomniki i dużo zieleni.
To przyczyni się do wzrostu liczby pieszych, a tam samym zmniejszy ilość spalin.
Niezbędna jest też budowa kilku dróg, które udrożnią ruch w centrum. Chodzi o przedłużenie ulicy Wypusty do Obrońców Westerplatte, Głowackiego do Wojska Polskiego, a także Słowackiego do krajowej ósemki"
Bez komentarza, poza jednym: niewiarajatno.
No i oczywiście poza pytaniem: O jaki "rozwój" tu chodzi ( i to nie jest pytanie o prędkość tego "rozowju", tj. 4 czy 30 /h)?
PS. Warto zaznaczyć -co daje do myslenia- iż region "Wilcza, Kwaśna, Mostowa, Hoża i Wojska Polskiego " - obejmuje także w rzeczywistości obszar przez który przechodzi bezposrtednia droga w kierunku Suwałk/Białegosoku -ósmeka)
Addendum z 30 I 13. Sensownośc wprowadzenia ruchu z ograniczeniem 30 km/h i jednczesnego powolywania si e na ochorne srodowiska/ mniej spalin jest oczywiscie w najwyzszym stopniu watpliwa - w rzeczywistosci efekt jest odwrotny (dluzszy przejazd i wieksze zuzucie paliwa przy tak wolnym ruchu).
Wydaje sie zatme iz podobnie zatem jak:
a) brak wprowadzenia radarow na drodze Augustow- Lomza (podczas gdy droga Augustow - Bialysok i dalej do Suwalk jest ich pelna),
b) slawetne liczenie ruchu przez Bialysok w momenci e, kiedy wlasnie przebudowywano wyjazd z Bielegosotku na Augustow, co oczywisce utrudnialo ruch na tym kierunku,
c) czy wreszczie jak wrowadzenie slawetnego oznaczenia na rondzie wyjazdu zAugustowa , gdzie rozdzileono ruch informacyjne: Bialysok, warszawa, sugerujac ze przez Bialystok nie jedzie sie do stolicy-
w gre tu moga wchodzic - jak to mozna zapewne okreslic umownie, zagadnienia tzw. inzynierii infrastruktury politycznej, gdzie rozlicznymi decyzjzmaidomniemanie probuje sie? maksymalnie ograniczyc, czy zlikwidowac ruch na trasie polnoc -poluidnie, laczacy wschod Polski z krajami baltyckimi.