W zwiażku z pojawieniem sie na stronie "Wschodnik.pl. Nowiny z Ukrainy" szokującej informacji o zaproponowaniu Ukraincom przez stronę polską podpisania deklaracji, ktora w praktyce oznaczalaby wylączenie Bialegosotoku z głownej trasy Via Carphatia (patrz poprzednia nota) poprosilem przyjaciól Ukrainskich o zweryfikowanie tej informacji.
Niestety infrmacja ta została potwierdzona poprzez nadesłany mi tekst oryginalny, poniżej:
«Укравтодор ознакомился с проектом декларации(Вторая Ланьцутская декларация, - Ред.), которую предложила польская сторона к подписанию во время конференции, и не выявил никаких возражений по реализации проекта развития маршрута Via Carpathia.
Основной маршрут Via Carpathia, согласно проекту декларации, соединяет Гдыню / Гданьск - Варшаву - Люблин - Жешув - Прешов - Кошице - Мишкольц - Дебрецен - Орадя - Лугож - Калафате / Констанцу - Софию / Свиленград - Салоники - Стамбул. Украинские же автодороги присоединены к этому маршруту, как сопутствующие. То есть от главного маршрута должно быть три разветвления, два из которых будут завершаться в Украине», - сообщили в пресс-службе.
link: http://for-ua.com/article/1113492
W tlumaczeniu
"Ukrawtodor zapoznał się z projektem deklaracji (Druga Deklaracja Łańcucka - red.),którą zaproponowała polska strona do podpisania podczas konferencji, i nie przedstawiono żadnych zastrzeżeń co do realizacji projektu rozwoju trasy Via Carpatia.
Główny szlak Via Carpatia, zgodnie z projektem deklaracji, łączy Gdynię/Gdańsk - Warszawę - Lublin - Rzeszów - Preszów - Koszyce - Miszkolc - Debreczyn - Oradea – Lugoj - Konstancę - Sofię/Swilengrad - Saloniki - Stambuł. Natomiast ukraińskie drogi są przyłączone do tej trasy, jako towarzyszące. Czyli od głównej trasy powinny być trzy odgałęzienia, z których dwa będą kończyć się w Ukrainie", - zawiadomiono w służbie prasowej".
link: http://wschodnik.pl/ukraina/item/5912-ukrawtodor-nie-ma-zastrzezen-co-do-projektu-via-carpatia.html
Poworzę zatem: Tekst ten jest niezrozumiały. Po pierwsze takie stwierdznie jest oczywiscie sprzecznie z wieloletnimi planami i dyspozycjami w sprawie Via Carpatia - i prowadzic moze - po bezprawniej probie zmiany Via Baltica takze i do zmiany Via Carpatia- a zatem do dalszej degradacji Podlasia.
Po drugie : informacja ta rozmija sie oczywiscie z tekstem Drugiej Deklaracji Łancuskiej z 3 marca 2016 roku(podpisanym tez przez Ukraine), ktora mowi wyraznie o glownej Via Carpathia przez Białystok (punkt 5 deklaracji).
-
tekst drugiej deklaracji lancuskiej tu;
http://promocja.mielec.pl/wp-content/uploads/2016/03/deklaracja-%C5%82a%C5%84cucka-II.pdf
Nalezy zatem dodkadnie sie zapoznac z trescia zaproponowanego przez strone polską (jak wynika z zaprezentowanych informacji) postulatu prowadzacego do wylacznia Bialegosotu z glownej Via Carphatia. Nalezy bezwględnie potępiać wszelkie próby zmiany Via Carpathia prowadzące do dalszej degradacji Podlasia.